Sunday, December 27, 2009

Anak Yang PENAKUT


Anak saya sangat timid-penakut,pemalu dan tidak mahu bercampur dengan orang lain.Hadi sekarang berumur 10 tahun,dan sedang menuntut didarjah empat,disebuah sekolah rendah.Kerja sekolahnya bolehlah dikatakan sederhana tetapi mengikut laporan gurunya,Hadi adalah anak yang pendiam dan sering mengasingkan dirinya dari kawan-kawannya.Hadi juga tidak suka,kalau disuruh bermain atau melakukan exercise.Sekiranya diminta menjawab soalan di dalam kelas,Hadi akan berdiri,tetapi akan hanya diam dan tidak menyebut apa-apa.

Ramai anak kita mengalami masalah seperti Hadi kerana Hadi telah dibesarkan didalam keadaan yang sering menyebabkan dia takut,tidak tenteram.Rasa “takut” adalah satu rasa yang mungkin kita semua telah alami.Ada beberapa perkara yang orang seperti Hadi takutkan iaitu:-

- takut cedera;
- takut gagal;
- takut menyinggung perasaan orang lain;
- takut rasa tidak disayangi atau ‘rejection’;
- takut kepada keadaan seperti tidak ada wang,takut dipukul,takut dikurung,takut
tidak ada makan,takut malu.

Semua perasaan yang ada pada Hadi sekarang adalah hasil dari pengalamannya dari kecil lagi yang telah Hadi alami berulang kali.


TAKUT CEDERA

Perasaan takut cedera ini wujud kerana mungkin waktu Hadi kecil,dia sering jatuh atau terlanggar barang-barang didalam laluannya dan dengan itu cedera dan kadang-kadang jatuh dan kecederaan ini bukan sahaja dikaitkan dengan rasa sakit tetapi juga dengan marah atau kena pukul.


BAGAIMANA KEADAAN INI BOLEH DIATASI

Ibu Ayah,Guru dan orang yang dekat dengan Hadi boleh membantunya,kerana Hadi baru sahaja berumur 10 tahun – rebung masih lagi belum menjadi buluh keras dan masih boleh dilenturkan.

* Pertama,pulihkan balik keyakinan diri Hadi dengan mewujudkan ‘bonding’ atau hubungan Ibu Ayah – Anak yang ikhlas,mesra dan total.Satu cara yang baik sekali ialah dengan sentuhan fizikal gosok kepalanya,usap atau peluk – yang mesti dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan khusyuk.”Bagaimana boleh saya mulakan – kerana Hadi telah besar dan mungkin terasa malu;saya pun rasa malu hendak memeluknya,kerana saya jarang sekali memeluknya”,tanya ibu Hadi.

Soalan ini adalah soalan yang biasa ditanya oleh Ibu Bapa.Anak belajar kerana otaknya belajar,dan otak sangat senang memaafkan.Dengan itu Ibu Ayah boleh memberitahu Hadi,”Hadi,Ibu dan Ayah baru sahaja belajar bahawa adalah amat penting Ibu dan Ayah memeluk Hadi,dan memberi Hadi kasih sayang yang ikhlas dan tanpa syarat.Ibu dan ayah memeluk Hadi dan minta maaf atau kesalahan Ibu Ayah selama ini.

Mengikut pengalaman kami di NURY,ada anak yang mungkin menolak apabila hendak dipeluk.Sekiranya ini berlaku Ibu Ayah mestilah meneruskan usaha ini,sehingga anak menerima pelukan dan memeluk balik Ibu dan Ayah.

* Kedua,tentukan anak tidak ada masalah ‘dyslexia’ yang menyebabkan anak tidak dapat menumpukan penglihatannya dan dengan itu tidak dapat membezakan lantai yang tinggi,rendah dan dengan itu senang jatuh.Sekiranya anak ada masalah ‘dyslexia’ penglihatan,matanya biasanya juling-juling air.Anak kadang-kadang tulis terbalik.

Anak yang ‘dyslexia’ juga mengalami keadaan yang diberi nama gayat-iaitu takut memanjat,takut menyeberang jambatan,takut naik escalator,takut naik lif dan lain-lain.Keadaan ‘dyslexia’ ini dapat diatasi dengan menggalakkan anak membuat latihan menjulur,merangkak dan membuat latihan seperti melompat,skipping dan forward roll.

* Ketiga,tentukan anak tidak ada masalah ‘dyslaterality’.Masalah dyslaterality ini amat senang dikesan dikalangan anak-anak seperti Hadi.Cuba perhatikan cara Hadi menggerakkan tangan,kaki,mata dan telinganya.Ada anak yang menggerakkan tangan kanannya untuk menulis,melukis,menggosok kain,menuang air ke dalam gelas,makan,minum,menjahit tetapi menggunakan kaki kirinya untuk menyepak bola dan mungkin mata kirinya untuk menggunakan kamera dan mungkin pula telinga kanannya untuk mendengar sesuatu dengan sebelah telinganya.Sepatutnya kita lebih kerap menggunakan tangan kanan,kaki kanan,mata kanan,telinga kanan atau sebaliknya,yang menunjukkan otak yang kanan atau otak yang kiri lebih berkuasa.Apabila bercampur dan semasa buat ini,anak sering dalam keadaan kelam kabut.

Bagaimana mengatasi keadaan ini :

- Anak digalakkan banyak menjulur dan merangkak.
- Tentukan tidak ada masalah mata atau telinga (nanah atau tahi telinga)

* Tentukan anak tidak mengalami alahan kepada makanan.Alahan boleh menyebabkan keadaan ‘dyslexia’ atau ‘dyslaterality’


Gula pasir,kopi,teh,coklat,tepung gandum dan susu merupakan bahan-bahan makanan yang dimakan setiap hari-yang boleh menyebabkan alahan.Makanan dan minuman ini elok dielakkan sama sekali.

Buah-buah dan sayuran yang mengandungi acid salicylic yang boleh menyebabkan alahan seperti buah-buah yang diimport(epal,pear,oren,anggur dan lain-lain) dan buah-buahan tempatan seperti tembikai yang harus dielakkan.Antara sayur-sayur yang boleh menyebabkan alahan tomato,timun,kacang bendi,terung dan ubi kentang.


BOLEHKAH MASALAH INI DIELAK?


Tentu sekali boleh dengan menentukan otak Hadi dibangunkan dari kecil lagi dengan:

- exercise yang tepat;
- oksigen yang cukup;
- simulasi yang cukup dan tepat;
- keadaan emosi yang rambang;
- makanan dan minuman yang sesuai;
- keadaan kesihatan yang sesuai.

Antara latihan yang boleh menghasilkan kemampuan anak supaya tidak gayat dan boleh menumpukan penglihatan,ialah menjulur,merangkak,lompat,trampoline,forward roll,backword roll dan logroll.

No comments:

Post a Comment